Kracht voor Squashspelers

03 Sep 2016

                                                            KRACHT voor SQUASHSPELERS

                                                     Tips om beter te worden, het belang van krachttraining

Squash is een sport waarbij het lichaam aan extreme situaties wordt blootgesteld. Het maakt niet uit op welk niveau dat je speelt. Voor beginnende spelers is de sport op hun eigen niveau net zo intensief als voor de wereldtoppers.

Veel squashers gaan nog wel eens de baan op voor sprintoefeningen en circuittrainingen. Allemaal zeer waardevol om fysiek sterker te worden, echter een belangrijk onderdeel dat regelmatig wordt verwaarloosd is echter krachttraining.

Krachttraining moet  een wezenlijk onderdeel zijn van je training om een betere squasher te worden. De krachttraining voor squashers is uiteraard anders dan voor bijvoorbeeld bodybuilders. Binnen de squashsport dient krachttraining vooral gericht te worden op het geleidelijk laten toenemen van je kracht, en het optimaliseren van de spierverbindingen, het moet voornamelijk gaan over de functionaliteit van de spier in plaats van de grootte ervan.

Kracht is namelijk het fundament van alle atletische vaardigheden en beïnvloedt dan ook direct jouw stabiliteit, bewegingen en uithoudingsvermogen.

Met een goede basis zijn je uitvalspassen richting de bal stabieler, waardoor je niet alleen een  betere controle hebt over jouw lichaam maar ook meer opties hebt om ‘iets’ met de bal te doen. Ook zorgt extra kracht voor een toename in snelheid en acceleratievermogen, en  resulteert het in een betere conditie en uithoudingsvermogen. Door een sterker lichaam kost het simpelweg minder moeite om scherpe ballen van je tegenstander te halen.

Misschien nog wel belangrijker is het feit dat een sterker lichaam zorgt voor minder blessures. Krachttraining is namelijk niet alleen goed voor je spieren, maar ook voor je pezen, banden en aanhechtingen. Je zal hierdoor minder snel verstappen of kneuzingen oplopen.

Voor een squashspeler zijn lossen gewichten aan te raden om sterker te worden. Dit zorgt er voor dat je veel meer spiergroepen gebruikt, net als op de squashbaan.

Als je helemaal nieuw bent met dit soort trainingen, begin dan met simpele oefeningen en kies lastiger oefeningen als je de techniek onder de knie hebt. Het technisch uitvoeren is belangrijker dan het gewicht dat je gebruikt.

Krachttraining is voor iedereen een meerwaarde, de kans op blessures neemt af, je bewegingen worden explosiever en je uithoudingsvermogen neemt toe.

Hoe sterker je wordt, hoe beter je kan worden als squasher, dus waar wacht je op?

 


< Terug naar overzicht

Abonneer je op ons nieuws

Seniorenfitness Indoor cycling Cardio fitness